کد خبر: ۳۱۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 30
هیأت وزیران در جلسه ۸آبان‌ماه۱۴۰۱ به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه بودجه و بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد بند ه‍ تبصره۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال۱۴۰۱ آیین‌نامه مذکور را به تصویب رساند.
شفاآنلاین>سلامت>هیأت وزیران در جلسه ۸آبان‌ماه۱۴۰۱ به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه بودجه و بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد بند ه‍ تبصره۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال۱۴۰۱ آیین‌نامه مذکور را به تصویب رساند.

به گزارش شفاآنلاین:کمک معیشت، مبلغی معادل حداقل حقوق کارکنان شاغل دولت موضوع ماده۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری که هم‌اکنون برای جانبازان بالای ۲۵درصد ۵۶میلیون ریال و برای جانبازان زیر ۲۵درصد ۴۵میلیون ریال تعیین شده است. در این آیین‌نامه متقاضیان‌، جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال بگیر معسر باید فاقد شغل و درآمد بوده و براساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نباشند و تا زمانی که فاقد شغل و درآمد هستند‌، می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند. براساس ماده۳ این آیین‌نامه‌، بنیاد مکلف شده است ظرف ۱۰روز کاری پس از ثبت‌نام متقاضی به‌منظور احراز میزان درآمد جهت برخورداری از کمک معیشت و عدم‌اشتغال وی نسبت به استعلام از کلیه صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌های تامین اجتماعی نظیر صندوق‌های بیمه یا بازنشستگی نیروهای مسلح‌، سازمان امور مالیاتی کشور‌، پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور‌، اتاق‌های بازرگانی‌، صنایع‌، معادن و کشاورزی ایران‌، اصناف ایران و تعاون ایران و نیز سازمان اداری و استخدامی کشور حسب مورد اقدام کند و دستگاه‌های یادشده موظفند مراتب اشتغال و میزان درآمد ماهانه متقاضی را ظرف یک ماه کاری از تاریخ استعلام‌، به بنیاد ارائه نمایند.  وزارت تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی مکلف است براساس اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان‌، جانبازان و آزادگان متقاضی استفاده از کمک معیشت را براساس فهرست اعلامی بنیاد‌، مورد ارزیابی وسع قرار داده‌، نتایج ناظر بر تعیین دهک‌بندی را ظرف یک ماه کاری به بنیاد اعلام نماید.ساز و کارهای لازم برای پاسخگویی و رسیدگی به اعتراضات متقاضیان توسط بنیاد انجام می‌گیرد.
برابر ماده۴ این آیین‌نامه‌، بنیاد موظف است نسبت به برقراری کمک معیشت برای مشمولان براساس درصد جانبازی‌، شرایط سنی‌، بیماران صعب‌العلاج و افراد مشمول دارای محدودیت‌های جسمی- حرکتی و ضایعات غیرجانبازی و با اولویت 3دهک اول و در چارچوب اعتبارات مصوب مربوط اقدام نماید. در این آیین‌نامه بنیاد مکلف شده حداکثر هر شش ماه یک‌بار نسبت به استعلام مجدد وضعیت متقاضی از حیث اشتغال و درآمد و تغییرات ایجاد شده اقدام نموده و دستگاه‌های مذکور مکلفند درصورت تغییر در شرایط احراز دریافت کمک معیشت‌، وضعیت را با قید فوریت به بنیاد اعلام نمایند تا بنیاد براساس آخرین اطلاعات دریافتی اقدام قانونی به عمل آورد. بنیاد مکلف است ظرف یک ماه پس از دریافت پاسخ استعلام دستگاه موضوع ماده۳ این آیین‌نامه براساس اطلاعات دریافتی و احراز شرایط نسبت به برقراری‌، قطع یا استمرار کمک معیشت در سقف اعتبارات مصوب مربوط اقدام نماید. چنانچه مشمولین این ماده درمجموع، دارای درآمدی بوده که از مبلغ کمک معیشت کمتر باشد‌، مابه‌التفاوت آن تا سقف مبلغ مندرج در قانون بودجه توسط بنیاد پرداخت می‌شود. برابر ماده۷ آیین‌نامه انجام هرگونه تعهد و پرداخت و نیز ایجاد و تحمیل هرگونه تعهد و بار مالی توسط بنیاد در اجرای این آیین‌نامه مازاد بر اعتبارات مندرج در قانون بودجه سال۱۴۰۱ کل کشور مشمول مجازات قانونی مربوط ازجمله مجازات موضوع ماده۵۹۸ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی موضوع تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب ۲خرداد۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی خواهد بود.با عنایت به اینکه رزمندگان نیز مشمول کمک معیشت می‌گردند شایسته بود هیأت وزیران وضعیت برقراری معیشت رزمندگان را نیز در این آیین‌نامه پیش‌بینی می‌کرد. نکته آخر‌، برقراری معیشت یک موضوع فوریتی است. قوانین و مقرراتی که تاکنون در این خصوص به تصویب رسیده‌، دارای مسیر بسیار پیچیده‌، تأخیری و محدود‌کننده از هر جهت است‌، لذا تصور اولیه بر آن است که شاید تنظیم‌کنندگان آن شرایط معیشتی جامعه هدف را درک نکرده یا اعتقادی به انجام این امور حیاتی به‌سرعت و سهولت ندارند. اگر همانطور که گلوگاه‌های متعدد برای برقراری یک کمک معیشت ناچیز برای ایثارگران و رزمندگان پیش‌بینی می‌شود و برای مجریان متخلف از عدم‌اجرای دقیق آن که مبادا کمک معیشتی به اشتباه برای ایثارگری برقرار شود‌، به مجازات تهدید می‌شوند‌، تأخیر سال‌های طولانی دریافت این کمک معیشت برای رزمندگان و ایثارگران نیز دارای ضمانت اجرایی کافی بود و سازوکار برخورد با متخلفان نیز برای آن پیش‌بینی می‌شد تا آنان در دستگاه‌های اجرایی برای تحقق حق قانونی خود سرگردان نباشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: